وبلاگ زرج آبادیم

کامل ترین ،تخصصی ترین و به روزترین  وبلاگ در مورد روستای زرج آباد شهرستان کوثر استان اردبیل

وبلاگ زرج آبادیم

جواد میرزایی زرج آباد
وبلاگ زرج آبادیم کامل ترین ،تخصصی ترین و به روزترین  وبلاگ در مورد روستای زرج آباد شهرستان کوثر استان اردبیل

توجه : این پست ثابت هست و از پست های زیر دیدن کنید....

اطلاعات کلی از روستا زرج آباد

جمعیت :حدود 260 خانوار--> حدود 1200 نفر " البته این عدد در طول سال به دلیل مهاجرت دائمی اهالی برای کار به شهرستان های مختلف متفاوت است.


پیش شماره تلفن روستا : 0453496    زبان : ترکی آذربایجانی   دين : اسلام ، شيعه (دوازده امامی)
 

وضیعت كشت و آب : آبي و ديمي ، آب كشاورزي و آشاميدني از چشمه و چاه ژرف ( از طريق لوله كشي)


فرآورده ها کشاورزی و دامی : گندم، جو ، يونجه ، بنشن ، سيب زميني ، سيب درختي ، آلبالو ، گيلاس ، گلابي ، گردو ، آلوچه ، زرد آلو و چوب درختــان بيد و چــــنار ** لبنـــیات ، عسل ،گوشت قرمز و انواع فرآورده ها دیگر.

پوشش گیاهی : درخت زالزالك ، گياهان شيرين بيان ، گل گاوزبان ، گل ختمي ، پونه ، آويشن ، خاكشير ،كاسني ، مريم گلي ، گل بنفشه و انواع گون  كه كاربرد داروئي و صــنعتي دارند و پوشش گياهي براي چراي دام.

پوشش جانوران و پرندگان : گرگ ، خوک و گراز وحشی ، شغال ، روباه ، خرگوش ، جوجه تیغی، گورگن (پرسوخ) ، كبك ، عقاب ، بلدرچین و غیره.

آب و هوا : سرد کوهستانی " مناسب برای سفر در تابستان " .

کوه های اطراف روستا : كوه بیوگ داغ در يك كيلــومتري شمال ، كوه آيلي داغ در 3 كيلــومتري شمال باختر ، كوه عباس در يك كيلومتري جنوب باختر و كوه خان داغي در يك كيلومتري جنوب آبادي است. { البته کوههای زرج آباد با ارتفاع  2300 متر از سطح دریا بلند ترین نقطه شهرستان کوثر محسوب میشود. }

امکانات روستا : داراي آب ، برق ، تلفن ، ایستگاه دریافت کننده شبـــکه های تلـویـــزیونی ، دبستان ، مدرسه راهنمائي ، دبیرستان ، 8 باب مغازه خوار و بار، دو نانوایی ،1 باب مغازه مصالح ساختمانی، 1 باب قصابی ،خانه بهداشت درمان ، درمانگاه،آرایشگاه مردانه و زنانه،مسجد ، دفتر مخابرات ، شركت تعاوني روستائي ،شعبه پخش نفت،کتابخانه عمومی،غسالخانه،دهیاری،شوراي اسلامی،سوله ورزشی چند منظوره ، زمين فوتبـال خاكي ، دو كارگاه نجاري ، 2 باب مغازه لباس فروشی ، كارگاه پنير سازي " البته فصلی "

بازیهای محلی : با توجه به اینکه  در زمان قدیم درروستا امکاناتی خیلی کمی وجود داشته در نتیجه جوانان وکودکان روستا با همین امکانات کم  به بازی های ذکر شده می پرداختند که خیلی لذت بخش واز بازیهای سالم وخاطره انگیز به شمار می آمده  که دربین دوستان انجام می شد آن بازیها عبارتند از: 1- ملا هارای 2- ازللی 3- خط بازی 3- قییش وردی 4- گیزدن باجا 5- تپیک دویشی 6- هفت سنگ  7- نبه کوشدی 8- چیلینگ آغاج

 مشخصات جغرافیایی روستا زرج آباد: روستای زرج آباد یکی از روستاهای دهستان زرج آباد می باشد که البته خودش مرکز این دهستان است این دهستان یکی از چهار دهســتان مهم شهرســـتان است و در بخش فیــروز شهرستان کوثر واقع شده و این شهرستان نیز در استان اردبیل است.


* فاصله این روستا با مرکز شهرستان کوثر"50" کیلومتر *
* فاصله زرج آباد با شهرستان اردبیل "105" کیلومتر *حدود 1ساعت 30 دقیقه *
* فاصله این روستا تا تهران "526" کیلومتر *حدود 5 ساعت 22 دقیقه*

مشخصات این روستا از لحاظ طول ، عرض جفرافیایی و همچنین از لحاظ ارتفاء از سطح دریا
به شرح زیر است:

* عرض جغرافیایی: 37.6492  * طول جغرافیایی :48.0573 * ارتفاع از سطح دریا :
1876

 

--> برای آشنایی بیشتر با این روستا لطفا به آرشیو و برای دسترسی سریع به لـــیست موضوعات وبلاگ هم سر بزنید چون تو پست های قدیمی بیشتر درباره آداب و رسوم ، موقیعت جغرافیایی و ... روستا زرج آباد توضیح دادم. ( حتما سر بزنید )


موضوعات مرتبط: آشنای با زرج آباد ، مسایل و مشکلات در روستا ، اخبار روستا ، شهرستان و استان ، آیا می دانید (درباره زرج آباد) ، اطلاعیه و مناسبت ها ، زرج آباد از نگاه... ، شهدا زرج آباد ، اعیاد و رسومات
برچسب‌ها: روستا زرج آباد , استان اردبیل , اطلاعات روستا , موقیعت جغرافیایی

تاريخ : ۱۳۹۰/۰۶/۰۹ | 20:13 | نویسنده : جواد میرزایی زرج آباد |

دشت گل در روستای زرج آباد


موضوعات مرتبط: عکس های روستا
برچسب‌ها: دشت گل , زرج آباد , روستا , دهستان

تاريخ : ۱۳۹۹/۰۳/۳۰ | 20:56 | نویسنده : جواد میرزایی زرج آباد |

آخرین نفس های برف زمستان در روزهای پایانی بهار

تصاویری از طبیعت زیبای کوهستان های زرج آباد

 

 


موضوعات مرتبط: عکس های روستا
برچسب‌ها: زرج آباد , روستای زرج آباد , طعبیت , بهار

ادامه مطلب
تاريخ : ۱۳۹۹/۰۳/۲۷ | 20:1 | نویسنده : جواد میرزایی زرج آباد |

عکس جدید از طعبیت روستای زرج آباد

تاريخ : ۱۳۹۹/۰۳/۲۶ | 11:19 | نویسنده : جواد میرزایی زرج آباد |

جاذبه های تاریخی و طبیعی روستای زرج آباد

روستای زرج آباد در بخش فیروز آباد شهرستان کوثر استان اردبیل واقع شده است. زرج آباد با وجود داشتن آب وهوای خاص بیشتر به عنوان ییلاق بوده که طوایفی می آمدند و مدتی سکونت کرده ودوباره بر می گشتند تا اینکه قبایلی پیدا شدند که با ساختن سر پناه برای همیشه درآنجا مستقر شدند. قرار گرفتن در میان کوهها و داشتن چشمه های آب فراوان و در امان بودن از دست اشراف از دلایل شکل گیری این روستابوده. این روستا از نظر جمیعت و امکانات نسبت به سایر روستاهای دیگر وضع خوبی دارد در گذشته این مکان محل تاخت و تازاربابان و مالکان بوده، که البته بابرچیده شدن حکومت خان ها در این منطقه روستایی زرج آباد روز به رزو این روستا به ثبات و گسترش دست یافته و به وضع کنونی در آمده است. مردم روستا زرج آباد به باغداری و دامداری مشغول هستند. این روستا در دل طبیعت قرار گرفته و دارای آب و هوای سرد وکوهستانی در زمستان است و در تابستان خنک می باشد. روستای زرج آباد با داشتن بالای ۲۶۰ خانوار ،جمیعتی بالغبر ۱۲۰۰ نفر بزرگترین روستایی بخش فیروزآباد در شهرستان کوثر محسوب می شود. میوه جات این روستا سیب، آلبالو، گیلاس،زرد آلو، به، فندق، وهلو می باشد که در جای خود از لحاظ خوراکی بی نظیر می باشد چرا که منبع آبیاری آن از چشمه های و منابع زیز زمینی دل کوهها می باشد . به علت واقع شدن در منطقه کوهستانی،روستای زرج آباد بطور کلی دارای آب وهوای سرد کوهستانی است؛ سرما از اول آذر ماه شروع می گردد و در ماه های دی و بهمن به اوج خود می رسدبا توجه به سردی دمای هوا گاهی به ۲۰ درجه زیر صفر می رسد؛ از اول اردبهشت ماه به بعد است که هوا کم کم رو به گرمی می گذارد.توده هوایی بنام مه اردبیل (اردبیل یلی ) از طرف اردبیل این روستا راتحت تاثیر خود قرار می دهد که این توده در اواسط تابستان برای کشاورزان بسیار مفید است چرا که باعث می شود که علف ها رطوبت خود را از دست داده وبه آسانی درو گردند. ولی آب هوایی خنک در اواخر بهار و اوایل تابستان گردشگران زیادی را به این روستا می کشاند که این آب وهوایی خوب هنگام با سر سبز شدن زمین و شکفتن گلها وشکوفه دادن درختان سیب، آلبالو، گیلاس می باشد.

اکثر ساکنان این روستا کشاورز هستندباغداری و دامپروی نیز از دیگر فعالیتهای آنها محسوب می شود؛ برخی دیگر به زنبور داری می پردازند. صنایع دستی چون بافت انواع قالی، قالیچه و جاجیم از دیگر موارد درآمد اهالی است که مواد اولیه آنها را از فرآورده های دامپروری تامین می کنند؛ اکثر زنان به خیاطی، گلدوزی وبافتنی های مانند حوله، پیراهن می پردازند. به دلیل ناهمواری زمین های کشاورزی، کشاورزان بیشتر بصورت سنتی کار می کنند و به همین خاطر امکان مکانیزه کردن برای کشاورزان مشکل است، از محصولات کشاورزی می توان گندم،جو، نخود وعدس را نام برد.

 



تاريخ : ۱۳۹۹/۰۳/۲۲ | 18:50 | نویسنده : جواد میرزایی زرج آباد |

فیلم آبشار شر شر زیبای زرج آباد

لینک دانلود فیلمی از آبشار زرج آباد

http://host10.aparat.com//public/user_data/flv_video_new/327/1a1c520d024bc2e8291bb7b73192132e978343.mp4

برای برای تماشا و دانلود روی لینک بالا کیلیک کنید


برچسب‌ها: آبشار , جاذبه گردشگری , استان اردبیل , روستای زیبای ها

تاريخ : ۱۳۹۲/۱۱/۱۶ | 21:2 | نویسنده : جواد میرزایی زرج آباد |

نمایی دیگر از زرج آباد

تاريخ : ۱۳۹۲/۱۱/۰۵ | 19:32 | نویسنده : جواد میرزایی زرج آباد |

دانلود  لغت نامه ترکی

وجود سیستم آموزشی فارسی زبان  و رسانه های  فارسی زبان سبب

شده تا بسیاری  ازلغات ترکی به فراموشی سپرده شود به همین سبب

وجود منبع لغات برای حفظ  زبان  ضروری است.

فایل زیر توسط  آقای  سجاد کیانفرتهیه شده و شامل  ۲۵۰۰لغت ترکی می باشد.

 

دریافت فایل

 


برچسب‌ها: لغتنامه ترکی , کلمات آذری , دانلود دیکشنری ترکی , تغییر فرهنگی

تاريخ : ۱۳۹۲/۰۹/۰۹ | 14:0 | نویسنده : جواد میرزایی زرج آباد |

پاییز زرج آباد

تاريخ : ۱۳۹۲/۰۹/۰۸ | 23:1 | نویسنده : جواد میرزایی زرج آباد |

عکسهای از نمای کلی زرج آباد

برای مشاهده همه عکس ها در اندازه اصلی و بزرگ به ادامه مطلب بروید


برچسب‌ها: عکس روستا , نمای کلی از روستا , عکس زرج آباد , جدیدترین عکسهای 92

ادامه مطلب
تاريخ : ۱۳۹۲/۰۶/۱۳ | 0:59 | نویسنده : جواد میرزایی زرج آباد |
لطفا از دیگر مطالب نیز دیدن فرمایید
        مطالب قدیمی‌تر >>


.: Weblog Themes By Slide Skin:.